Consiliere vocationala







Tu ce te faci cand vei fii mare?
In vremea copilariei timpurii, atunci cand esti intrebat „Tu ce vrei sa fii cand o sa te faci mare?”, fetitele vor fi educatoare, invatatoare, medici, iar baieteii politisti sau pompieri. Mai tarziu, raspunsurile variaza in functie de ocupatiile celor din jur, astfel fiecare copil va dori sa fie ca mama, tata, matusa cea eleganta sau unchiul cel curajos...
Pe masuta ce inainteaza in varsta, copilul va descoperi ca la anumite materii se descurca mai mult, altele ii se vor parea dificile, va observa ca este o fire introvertita, sau ca face calcule mult mai repede decat ceilalti...... in clasa a 8-a nu se cunoaste destul de bine si ceilalti considera ca  nu este suficient de matur sa poata stii ce vrea cu adevarat sa faca, cand va fi mare, asa ca la liceu va intra, in functie de note, de parerea parintilor si a profesorilor. Timp de 4 ani va lua note mari cu usurinta la materiile preferate, dar va trebui sa depuna efort suplimentare pentru a obtine aceleasi rezultate la celelalte materii....va fi un chin daca va nimeri la profil opus abilitatilor si intereselor sale.... Mai tarziu...admiterea la facultate poate fi influentata de moda, de trend sau de dorintele parintilor...cu totii stim ca mama si tata isi doresc ceva anume pentru tine, sa fii bun sa faci o meserie respectabila... Adesea dorintele lor si trend-ul in materie de profesii nu se potriveste stilului tau de a fi, personalitatii, modalitatii tale de lucru, intereselor tale sau chiar cerintelor pietei muncii.
Aici apar inadvertente....ai terminat 4 ani de facultate si 2 de master, stiind ca , daca esti ablsolvent de ASE, vei gasi usor de munca, insa observi ca iti place mult mai mult sa fii inconjurat de copii, sa pictezi sau sa scrii articole? Ai absolvit Stiinte Politice, si te pricepi foarte bine la calculatoare? Sau ai terminat Politehnica si esti foarte bun la varnzari? Ceilalti vor privi dezamagiti... Pentru ce ai facut o facultate?
Aceste  lucruri se intampla tocmai, pentru ca acel elev de clasa a 8-a care a luat decizia de a se incrie la un anumit profil, in liceu, influentat de profesori sau parinti, frustrat de efortul mare pe care l-a depus pentru a face fata cerintelor, va continua in acelasi ton si facultatea, sperand ca va fi....? vedem noi atunci...si atunci piata muncii ne va ghida sa-i indeplinim nevoile si cerintele...Nestiind exact ce vrem sa facem , ne trezim intr-o valtoare, facand ceva, care ne mutumeste mai mult sau mai putin, care ne solicita si ne ofera sau nu satisfactii, dar care ne ocupa cel putin 8 ore din 12...Privim inapoi.Cat efort! La ce bun...ca oricum acum faci cu totul altceva, sau iti este foarte greu sa faci ce ti-ai propus...sau, faci ceea ce ai invatat, insa seara, cand ajungi acasa esti suparat, dezamagit, stresat si constati ca nu ai facut cu placere... Nu vei face prformanta decat daca pui pasiune, daca te implici vei fi maret, legendar...daca nu, vei fi in permanenta nemultumit, mahnit, stresat...chiar daca, in ziua de astazi, reconversia profesionala este la moda, dictata de cerintele pietei muncii, sau de redescoperire personala..poate fi frustratnt sa devii din architect medic, sau din economist artst plastic.
Conform unei centralizari realizate de ANOFM, rata somajului in luna septembrie 2014 a fost de 5,1 1% , nr total de someri cu studii medii fiind de 113.101, iar nr total de someri cu studii superioare: 29.893 (http://www.anofm.ro/files/situatia%20statistica%20a%20somajului%20inreg.%20la%2030%20SEPTEMBRIE%202014%20.pdf )
Toate acestea sunt explicate de o slaba cunaostere personala a elevului, acolo, la inceput, cand alegi profilul liceului si cand ii lasi pe ceilalti sa iti spuna ca , viseaza pentru tine, ce nu au au avut pentru ei...
De aceea consideram ca, daca elevii a ar avea in fata o caracterizare a propriei personalitati, a stilului personal, al aptitudinilor, al interselor, adica un profil psiho-vocational si o potrivire a acestuia cu ocupatii din piata muncii, luarea unei decizii corecte si informate privind viitorul profesional ar fi mult mai usoara. In plus, ne propunem educarea elevului in vederea abordarii corecte a pietii muncii, prin incurajarea formarii experientei profesionale si a competentelor transferabile ca si ca voluntar, instruirii privind scrierea unui CV, intocmirea unei scrisori de intentie, pregatirea pentru un interviu, etc.
Unitatile de invatamant din Romania au prevazut in organigrama profesori consilieri. Multitudinea cerintelor si sarcinilor (inclusiv predarea la catedra), numarul mare de elevi/ consilier scolar (un consilier are arondate in medie 3 scoli) si lipsa fondurilor ingreuneaza posibilitatile acestora de a concepe un material util pentru consilierea profesionala a elevilor .

Ne dorim sa venim in sprijinul acestora prin organizarea de sesini de consiliere vocationala. Astfel, vor beneficia de evaluare in vederea configurarii profilului psihologic vocational si a corelarii acestuia cu aspiratiile personale si cerintele pietei muncii.


Partener: Asociatia Smarted


Un comentariu:

  1. Foarte bun articol. Ma regasesc in prima parte:) In completarea sa as veni cu un ghid despre reconversie profesionala pus cap la cap de mine -- https://cariera.ejobs.ro/ghid-complet-reconversie-profesionala/

    RăspundețiȘtergere