Logopedie





Fiecare copil este unic si are propriul ritm de dezvoltare.
Daca, pana la varsta de 3-4 ani, copilul intelege mesajul transmis de catre adult, daca executa sarcinile primite, daca  recunoaste  si identifica majoritatea obiectelor si imaginilor cunoscute si daca reuseste sa se faca inteles de adultii din afara cercului de cunoscuti, nu avem nici un motiv de ingrijoare.
Daca, dupa implinirea varstei de 3-4 ani, observam ca exista dificultati in a exprima o nevoie, a transite un mesaj, a se face inteles, este extrem de important sa apelam la un specialist.
 Putem  incuraja copilul: 
Învăţarea timpurie se realizează susţinută şi acompaniată de adult. Copilul învaţă prin imitare, explorare şi experienţe,limbajul parintilor si al persoanelor care il ingrijesc fiind principalul model. Astfel, este necesar ca, parintele sa ofere un model corect, sa pronunte clar cuvintele, sa nu imite el limbajul copilului (oricat ar fi de amuzante cuvintele copiilor). Folosirea cantecelor si a poeziilor cu rima, asocierea cuvintelor cu gesturi sau comportamente, lectura imaginilor din cartile pentru copii, toate acestea sunt exemple de comportamnete care stimuleaza si incurajaza copilul sa vorbeasca.
 De asemenea, un factor important este constientizarea faptului ca a comunica este o necesitate si doar intelegand lucrul acesta il putem ajuta.

Este recomandata inceprerea terapieie logopedice dupa varsta de 3-4 ani, deoarece pana atunci limbajul este in continua formare. Interventia specialistului, il va ajuta pe copil sa recupereze intarzierea si sa dobandeasca achizitii specifice varstei, fara a fi nevoie sa se experimenteze frustrarea de a nu se putea face inteles. 


Copilul poate parea haios atunci cand spune cuvintele in mod stricat,insa nu este deloc indicat ca noi, adultii din jurul lui, sa le repetam in aceeasi maniera. Adica, cel mic spune :”meg cu bubum”, noi incurajam in maniera eficienta : „da, mergem cu masina.  Cun face masina?  buum –buum”. Daca, ne amuzam si repetem cuvintele spuse de copil, ii intarim comportamentul.
Corectam copilul oferindu-i un  model clar si corect de pronuntie in maniera asertiva. Copilul spune „meg in pac” si adultul sustine, „Sigur, mergi in parc”. Nu ne oprim din activitate sa corectam insistent copilul. Stie si singur ca nu pronunta corect, ca nu se poate face inteles de catre ceilalti, ca are o problema. Daca nu tinem cont de acest lucru, sabotam procesul de recuperare, copilul se va simti prost, va deveni frustrat si va refuza sa coopereze atunci cand ii va fi solicitat.

Tulburarea de pronuntie sau dislalia este intalnita la aproximativ 20 % din copii de varsta prescolara si scolara. Interventia logopedica ajuta la eliminarea acesteia . Daca nu se intervine la timp, aceasta tulburare de vorbire are  consecinte grave asupra dezvoltarii personalitatii copilului. Astfel, copilul neputand fi inteles de ceilalti nu mai comunica, devenind introvertit, retras. Fiind tinta glumelor, apare frustrarea care poate genera furie, agresivitate sau imagine de sine proasta, stima de sine scazuta. Pe termen lung, tulburare de pronuntie influenteaza adapatarea sociala, abilitatile de comunicare si relationare.

 Pana la varsta de 5 ani, corectarea vorbirii se realizeaza mult mai usor deoareece emiterea sun telor nu este automatizata. Dupa varsta de 5 ani corectarea pronuntie se realizeaza mai greu. Copilul care are dislalie si pronunta gresit, va fi elevul scrie gresit si care citeste gresit, aparand dislexia si disgrafia. Tulburarea de vorbire influentand rezultatele scolare.








De ce la logoped?

Copilul nu cosntientizeaza singur care e pozitia corecta, exacta de pronuntie a sunetelor pe care le omite sau deformeaza sau ce ritm ar trebui sa aiba in vorbire pentru a se face inteles de catre ceilalti. Uneori e insuficient faptul ca ii oferiti un model verbal corect.


Terapia logopedica presupune parcurgerea mai multor etape la nivelul fiecarei sedinte, se fac exercitii de motricitate faciala, linguala, exercitii de respiratie, exercitii de suflat etc. 
Varsta cea mai potrivita:
     Pana la varsta de 4-5 ani, limbajul copilului ar trebui sa fie deja structurat. 
    In cazul in care copilul deformeaza sunete sau le omite, varsta cea mai potrivita pentru interventie este cea de 4-5 ani.
In situatia in care copilul nu vorbeste, vorbeste putin, are si alte tulburari de dezvoltare/probleme de santate (sindrom Down, autism, deficiente auditive) care impiedica dezvoltarea limbajului se recomand interventia logopedic mai devreme.


Cat dureaza pana cand copilul meu vorbeste?
Poate dura de la cateva luni pana la 1-2 ani.
Factorii care influenteaza demersul logopedic sunt:
- diagnosticul logopedic
- ritmul de evolutie al copilului si motivatia acestuia
- implicarea parintilor, in exersarea exercitiilor recomandate .

Durata unei sedinte de logopedie:
In medie pana la 45- 50 minute, in functie de capacitatea de concentrare a atentiei copiilor,si de specificul tulburarii.


Programari si detalii:
0766631839

Clasificarea tulburarilor de limbaj :
  • tulburari de pronuntie: dislalii, rinolalii, disartrii;
  • tulburari de ritm si fluenta: balbaiala, logonevroza, tumultus sermonis, tahilalia, bradilalia, aftongia si tulburarile coreice;
  • tulburari ale vocii: afonia, disfonia, fonastenia, tulburari de mutatie ale vocii;
  • tulburari ale scris-cititului: partiale (disgrafia, dislexia) sau totale (agrafia, alexia);
  • tulburari polimorfe ale limbajului: afazia, alalia;
  • tulburari de dezvoltare ale limbajului: retardul simplu, retardul complex de limbaj, mutismul psihogen. 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu